به گزارش خبرگزاری فارس؛ حنان سالمی در یادداشتی نوشت: نه من واعظم و نه اینجا منبر اما لااقل در روز میلاد حسین بن علی (ع) میخواهم او را طور دیگری ببینم.
بیایید این بار حسین (ع) را نه امام و نه نوادهی آخرین پیامبر خدا و نه حتی شهیدی به خون پیچیده و سزاوار اشک، که «انسانی به پا خواسته» تعبیر کنیم؛ مردی پنجاه و چند ساله، اصل و نسبدار، بزرگ قوم، با عقبهای درخشان و جایگاهی اجتماعی که هر گاه در کوچههای مکه و مدینه قدم مینهاد پیر و جوان و دوست و دشمن در برابر هیبتش به ادب و احترام دست بر سینه میگذاشتند و سر خم میکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسین (ع) همه چیز داشت. اراضی، خانه، مَرکبهایی راهوار و زندگی؛ حسین (ع) فقیر نبود و یک انسان جز این آسایش مگر چیز دیگری میخواهد؟ نان و مال و سقفی که از سرد و گرم روزگار امانمان دارد و جایگاهی که همسانان را به تحیر وا دارد و همین.
پس حسین (ع) را چه شد که دست رد به تمام اینها زد و پیش از قصد عزیمت به میدان، اینگونه خطاب به بنی هاشم نامه نوشت که: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ مَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ وَ السَّلَامُ»
از حسین به محمد بن علی، یعنی محمد بن حنفیه، برادرش که در مدینه بود. حسین (ع) در این نامه میفرماید «این را بدان، هر کسی از شما بنی هاشم که در این سفر به من ملحق شود، آخرِ کارش شهادت است و هر یک از شما که از همراهی من خودداری ورزد، بدانید که خبری از فتح و پیروزی نیست!»
اما این چه فتحیست که بهایش خون است و کشته شدن؟! حسین (ع) چرا اینگونه صریح و کوتاه و موجز، خاندانش را مخاطب قرار میدهد؟ آیا بهتر نبود میگفت خاندانم، با من همراه شوید تا فتحی چُنین و چنان را به بار آوریم و هیمنهی دشمن را در هم شکنیم و خود که بنیهاشمیم بر تخت سلطنت بنشینیم؟ آیا بهتر نبود حسین (ع) وعدهی منصب میداد و مردان جا ماندهی بنیهاشم را در فتحی بزرگ با خویش همراه و ترغیب میکرد؟
پس حسین (ع) را چه شده بود که در واپسین لحظاتی که باید لشکری انبوه با خویشتنِ غریبش همراه کند به تعدادی محدود از یاران مخلصش اکتفا کرده و آهنگ رحیل مینوازد؟
پاسخ، سخن دیگر حسین (ع) در قصر بنیمُقاتِل است؛ یکی از منزلگاههای نزدیک کوفه که حسین(ع) در واقعه کربلا، پس از عُذیب هَجانات در آنجا منزل کرد و سپس شبانه راهی میدان بلا شد.
حسین (ع) در این منزلگاه سوار بر اسبش بود که خوابی ناگهانی چشمهایش را ربود و پس از اندک لحظاتی، در حالی به خویش آمد که میلرزید و این مبارکه را به تکرار، زیر لب زمزمه میکرد: «إنّا للهِ وإنّا إلیهِ راجِعُون، والحمدُ للهِ رَبِّ العَالَمین»
علی اکبر که شاهد رعشهی ناگهانی بر پیکر پدر بود اسبش را به سوی مرکب حسین (ع) به تاخت هِی کرد و آنگاه که به پدر رسید پرسید: «پدر جان، چه شد که آیهی استرجاع خواندی و این حمد الهی را بر زبان راندی؟» و حسین (ع) اینگونه وی را پاسخ گفت که: «بر مَرکبم بودم که خواب من را ربود و شنیدم منادی ندا داد که این قوم رو به مرگ میروند و پایان کارشان شهادت است، پس حمد خدا گفتم و برای خودمان انا لله خواندم.»
علی اکبر عرض کرد: «پدر جان! السنا بالحق؟» مگر ما بر حق نیستیم؟ حسین (ع) فرمود: «چرا، راه، راه حق و اجابت حق است» پس علی اکبر گفت: «اذاً لا نبالی بالموت» بنابراین، از مرگ باکی نداریم!
راز فتح خون حسین (ع) همین دو جملهی کوتاه جوانش بود: «السنا بالحق؟ اذاً لا نبالی بالموت» یعنی اگر برای حق به پا خواسته باشی حتی اگر تمام دنیا هم روبهرویت قد علم کند، حتی اگر سر ببُرند، حتی اگر کودککشی کنند و حتی اگر اسب بر پیکرت بدوانند پیروزی و این فتحت مبارک است!
بیایید آن نامهی کوتاه حسین (ع) را هر روز بخوانیم و با خودمان زمزمه کنیم که حسین (ع) آن نامه را، در حقیقت آن دعوتنامه را، نه تنها برای بنی هاشم که برای همهی بشریت از مسلمان و مسیحی و یهودی تا هندو و بودا و حتی بیدینها نوشته است. که حسین (ع) تنها مختص ما شیعیان نیست تا سیر و سلوکش را انحصاری کنیم و راه و همراهی با قافله او بی حد و مرز است.
حسین (ع) یک مکتب بود، به معنای حقیقی کلمه. و تمام حرفش این که اگر دیدید به حق عمل نمیشود و از باطل نهی نمیکنند، اگر دیدید پای ظالمی روی گردن مظلومی است و اگر دیدید که انسانیت به قهقرا رفته، در هر شرایط و موقعیتی که هستید به پا خیزید حتی اگر تنها و حتی اگر به قیمت فتحی به رنگ خون. براستی حقیقت حسین (ع) این است نه آن انسان قتیل و شکسته و غریبی که ما شیعیان در روضههایمان از او ساختیم و به دنیا نشانش دادیم! در واقع حسین (ع) پیروزترین پیروز میدانی است که جهان تا کنون در جنگ حقی بر علیه باطل دیده است؛ یک مطالبهگر اصولی و تمام عیار! بیایید لااقل در روز میلادش او را طور دیگری ببینیم.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: امام حسین علیه السلام آزادگی حق باطل امر به معروف نهی از منکر مکتب جهاد تبیین بنی هاشم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۰۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدهیهای آب و فاضلاب استان بوشهر پرداخت شد
به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن عالی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از محل ظرفیتهای ایجادی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در مجموع بیش از هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از بدهیهای شرکت آبفا استان بوشهر تهاتر و تسویه شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بیان کرد: از مجموع بدهیهای تهاتر شده شامل بدهی به دولت موضوع منابع حاصل از وامهای داخلی دولت- موضوع ماده ۳۲ قانون برنامه بودجه به میزان هزار و ۶۴۸ میلیارد ریال، امور مالیاتی ۲۰۶ میلیارد و ۸۸۷ میلیارد ریال و باز پرداخت بدهی به پیمانکاران طرح تملک دارایی و سرمایهای به مبلغ ۵۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون ریال بوده است.
عالی ادامه داد: امید است با توجه به تهاتر و تسویه بخش قابل توجهی از بدهیهای شرکت آبفا استان بوشهر نتیجه آن در سرعت بخشی و اتمام پروژه به طرز ملموسی نمایان شود.
وی اظهار کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم این مهم در صنعت آب استان بوشهر با تمرکز به استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
عالی افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یکی از رویکردهای مهم برای پیشبرد پروژههای آب و فاضلاب است که در استان بوشهر برای تحقق این مهم از سرمایه گذاران به صورت ویژه حمایت میشود.
بهرهبرداری از پروژه نوسازی شبکه توزیع آب روستای چاه حسین جمال
عالی اضافه کرد: با اجرا پروژه نوسازی شبکه توزیع آب روستای چاه حسین جمال ۴۱ خانوار با ۱۲۳ نفر از مزیت این پروژه برخوردار شدند.
وی بیان کرد: منابع تأمین آب این پروژه خط کوثر و چاه است که در قالب طرح جهاد آبرسانی و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تصریح کرد: پروژه نوسازی شبکه توزیع آب روستای چاه حسین جمال در دهه فجر سال قبل عملیاتی شد که با همت و تلاشی مضاعف پیش از آغاز فصل تابستان به مرحله بهرهبرداری رسید.
عالی اظهار کرد: پروژه نوسازی شبکه توزیع آب روستاهای کردوان سفلی، شیخیان ماری و شیخیان سلنجی نیز همزمان با روستای چاه حسین جمال عملیاتی شده است که روند اجرا آن با سرعت قابل قبولی پیش میرود.
وی افزود: افزایش سطح بهداشت و سلامت آب شرب و همچنین تقویت پایداری آب شبکه از اولویتهای اصلی در اجرا پروژههای نوسازی شبکههای آبرسانی به شمار میرود.
کد خبر 6097021