مواجهه سینما با کرامات امام رئوف
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۶۰۸۵
فیلمی به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی محمود بابایی که سال گذشته و در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و بازیگرانی همچون پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر در آن ایفای نقش میکنند.
«بدون قرار قبلی» داستان خود را در بستر سفر یاسمن از آلمان به سرزمین مادریاش ایران روایت میکند؛ سفری که در ابتدا برای شرکت در مراسم درگذشت پدر یاسمن است اما با مشخصشدن محتوای وصیتنامه پدر، مسیر دیگری پیدا میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در صفحه امروز فرهاد توحیدی، نویسنده و محمود بابایی، تهیهکننده این فیلم از انگیزههای نوشتن و ساخت «بدون قرار قبلی» گفتند.
محمود بابایی، تهیهکننده «بدون قرار قبلی» با بیان اینکه نهادهای بسیاری از سرمایهگذاری در این کار سر باز زدند، گفت: تهیهکننده لزوماً سرمایهگذار نیست؛ معمولاً برای ساخت چنین فیلمهایی تهیهکننده به دنبال سرمایهگذارهایی میگردد که مأموریت و سیاستهایش بر اساس آن محتوا باشد اما تقریباً همه نهادها کار را رد کردند. ما به این متن دل داده بودیم و از منظر خودمان با فرد دیگری طرف حساب بودیم، برای همین شجاعتی به خرج دادیم و دلسرد نشدیم که بنیاد سینمایی فارابی حمایت ویژهای از طرح فیلم کرد.
فیلمی برخاسته از دل
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره سفارشی بودن این فیلم و حواشی آن توضیح داد: هیچ سفارشی برای ساخت فیلم وجود نداشت، حتی در روزهای اول به ما اجازه ساخت این اثر را نمیدادند، چه برسد به اینکه به ما سفارش ساخت بدهند، تمام آن چیزی که در فیلم میبینید برخاسته از دل است.
بابایی در خصوص محتوای این فیلم و مسئله بازگشت به ریشههای هویتی و خویشتن انسان گفت: فیلم به موضوعهای مختلفی پرداخته است اما مهمترین آن، همان مسئله بازگشت به خویشتن است. چون معنویت حلقه گمشده انسان قرن ۲۱ است و بزرگترین فقدان بشریت در کل جهان، خلأ معنویت است.
این تهیهکننده در خصوص اقبال مخاطب به این اثر گفت: طی ارزیابی ما در زمان جشنواره، ۹۰درصد مردم فیلم را دوست داشتند اما فعلاً در روزهای اولیه اکران هستیم و نمیتوان پیشبینی دقیقی داشت. امیدوارم مردم فیلم را دوست داشته باشند.
فیلمنامه ۱۳ بار بازنویسی شد
در ادامه این گفتوگو فرهاد توحیدی، فیلمنامهنویس «بدون قرار قبلی» با بیان اینکه نسخه نهایی فیلمنامه پس از بازنویسیهای متعدد بدست آمده است در خصوص مسیر نویسندگی این اثر چنین گفت: داستان اولیهای که نوشته شد با بمبگذاری در حرم شروع میشد و قهرمان اصلی پدر و دختری بودند که پدر در حرم کار مرمت میکرد، اما پس از ۱۳ بار بازنویسی، فیلمنامه به داستان فعلی رسید.
توحیدی در خصوص تغییرات فیلمنامه توضیح داد: اگر مخاطب فیلم را ببیند و تأثیر عاطفی از فیلم نگیرد یعنی تیم نویسندگی کارش را درست انجام نداده است، بنابراین یک متن باید اینقدر بازنویسی شود تا به تصویر نهایی برسیم.
او در خصوص تأکید این فیلم بر مسئله دینمداری انسانها اظهار کرد: من دینمداری و دینداری را جدا از روند طبیعی زندگی نمیدانم. وقتی دین را سیاسی و ایدئولوژیک میکنید یعنی دارید به عنوان ابزار استفاده میکنید وگرنه دین در زندگی طبیعی ایرانیها حضور دارد.
نیاز انسان به مفهوم زیارت
توحیدی در پاسخ به این پرسش که چگونه در مسیر نوشتن به مسئله زیارت رسیده است، توضیح داد: من گیلانی هستم و از بچگی دیدهام کشاورزان وقتی محصول برنج خود را جمع میکردند، مهمترین کارشان این بود که بیایند زیارت.
زیارت به معنی استخوان سبک کردن، برکت خواستن، شروع یک سال کاری تازه و اتصال معنوی بود. همه این موارد بهطور طبیعی با هویت ایرانی پیوند خورده است.
او افزود: شاید با تغییر سبک زندگی عدهای کمتر به این مکان مقدس بیایند اما این بارگاه مطهر و مشهد جزئی از زیست طبیعی ایران است و در زندگی طبیعی ایرانیان جای بزرگی دارد. همان طور که آب و غذا میخوریم همانطور به زیارت میرویم و به این مفهوم نیاز داریم. بنابراین حرم باید در فیلمها به همان معنایی که در زندگی به آن متوسل میشویم، پرداخته میشود.
توحیدی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ارادت بسیاری از نویسندگان و هنرمندان به حریم رضوی، فیلمهای کمی با این موضوعها ساخته شده است، گفت: با آنکه شهرداری مشهد و اداره ارشاد بارها درباره ساخت فیلمهای رضوی عدد و رقم عنوان کردهاند اما در حیطه امام رضا(ع) و ائمه اطهار(ع) در کنار تسهیلات باید آثاری ساخته شود که از دل هنرمند برخاسته باشد. نمیتوان به دل دستور داد فلان کار را کند. به قول شاعر «آب کم جو، تشنگی آور به دست/ تا بجوشد آبت از بالا و پست» اگر تشنگی اتفاق بیفتد، امور به طور طبیعی به سرانجام میرسند.
خبرنگار: لیلا نوعی
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فیلم بدون قرار قبلی کرامات امام رئوف بدون قرار قبلی تهیه کننده فیلم نامه فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۶۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید میزند؟/ توافقات اولیه سریال
مهدی فرجی تهیه کننده تلویزیون که اخیراً فصل پنجم سریال «نون.خ» را به تولید رساند درباره اینکه چه سریال جدیدی در دست دارد به خبرنگار مهر بیان کرد: در حال حاضر سریال «کندو» به کارگردانی احمدرضا درویش را دنبال می کنیم و پیش می بریم.
وی اضافه کرد: فیلمنامه این سریال نوشته شده و آماده است و این روزها توافقاتی برای تامین منابع مالی سریال در حال انجام است که سازمان صداوسیما بخشی از ماجراست و همچنین استانداری سیستان و بلوچستان نیز بخشی دیگر از این مساله را بر عهده دارد.
تهیه کننده «کندو» درباره زمان تولید این سریال عنوان کرد: با پیشرفت این توافقات امیدواریم امسال این سریال به مرحله تولید برسد.
وی در پایان از ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی خبر داد که خبرها و جزییات بیشتر آن را به آینده موکول کرد.
سال گذشته علی دارابی قائممقام وزیر میراث فرهنگی درباره ساخت سریالی که قرار است وزارت میراث فرهنگی روی آن سرمایه گذاری کند، به مهر گفته بود: «یکی از سریال هایی که قرار است ساخته شود سریال «کندو» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی مهدی فرجی است. این سریال به صورت مشترک بین ما و صداوسیما تولید می شود و در حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی است. در حال حاضر فیلمنامه آن به نگارش درآمده است و این روزها هم در مرحله پیش تولید قرار دارد.»
کد خبر 6096111 عطیه موذن